Σελίδες

ΕΠΑΛ Χαλανδρίου: Πάνω από 40 μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε διαθεσιμότητα και κατάργηση 15 ειδικοτήτων σε κλάδους υψηλής ζήτησης στην αγορά εργασίας

του Στέφανου Καμπά

Στις 23 Ιουλίου 2013, ψηφίστηκε με οριακή πλειοψηφία ο πολυ-νόμος 4172, ο οποίος μεταξύ άλλων επαχθών μέτρων συμπεριελάμβανε διάταξη του υπουργείου Παιδείας η οποία καταργούσε κυριολεκτικά από την προηγούμενη μέρα, 50 ειδικότητες σπουδών της Τεχνικής Εκπαίδευσης καθώς και τις θέσεις πάνω από 2.000  εκπαιδευτικών, οι οποίοι δίδασκαν στους κλάδους αυτούς και οι οποίοι αυτόματα τέθηκαν σε διαθεσιμότητα με περαιτέρω κίνδυνο την απόλυση τους. 

Στο Χαλάνδρι, στον τομέα της δημόσιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, λειτουργούν 3 Ημερήσια ΕΠΑΛ, ένα Εσπερινό και μια ΕΠΑΣ. Η γεωγραφική προέλευση των μαθητών στα σχολεία αυτά είναι υπερτοπική, καθώς δεν φοιτούν αποκλειστικά μαθητές που διαμένουν στα όρια του Δήμου, όπως απαιτείται στα υπόλοιπα. Η λειτουργία τους διευκολύνει εκατοντάδες νέα παιδιά της πόλης μας να έχουν πρόσβαση σε αυτά εφόσον επιλέξουν να συνεχίσουν εκεί τις σπουδές τους στην β' βάθμια εκπαίδευση.

Συνολικά στα σχολεία αυτά φοιτούν 1.200 μαθητές.

Με τον Ν.4172 που αναφέραμε παραπάνω, 15 από τις ειδικότητες που προσέφεραν αυτά τα σχολεία καταργήθηκαν και οι καθηγητές τους τέθηκαν σε διαθεσιμότητα. 
Ύστερα από επεξεργασία στοιχείων της Δ/νσης Εκπαίδευσης -τα οποία αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο και αφορούν την σχολική χρονιά 2012/2013-, οι εκπαιδευτικοί που εργάζονταν σε αυτά τα σχολεία ως μόνιμοι και με την οργανική τους θέση εκεί, ήταν συνολικά 159 (σημ. αναφέρονται μόνο οι μόνιμοι και όχι εκπαιδευτικοί με άλλη σχέση εργασίας που προφανώς και αυτών οι θέσεις συμπαρασύρονται από τις καταργήσεις).

Με την κατάργηση των ειδικοτήτων τουλάχιστον 41 από αυτούς τους καθηγητές (μεταξύ τους και ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ) βρίσκονται σε διαθεσιμότητα από τις 22 Ιουλίου.

Οι εκπαιδευτικές ειδικότητες που καταργήθηκαν από τα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ του Χαλανδρίου είναι οι εξής: ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ, ΑΡΓΥΡΟΧΡΥΣΟΧΟΪΑΣ, ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΟΙ, ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ, ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΗΣ, ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗΣ, ΙΑΤΡΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΜΜΩΤΙΚΗΣ, ΝΟΣΗΛΕΥΤΕΣ, ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ, ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΙ, ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΙ, ΦΥΣΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ.

Διαπιστώνει εύκολα κάποιος ότι πρόκειται για ειδικότητες που κάλυπταν κλάδους σπουδών με αντικείμενα που έχουν υψηλή ζήτηση στην "αγορά" εργασίας. Προσέφεραν έτσι στα παιδιά του Χαλανδρίου, που στρέφονταν από νωρίς στην Επαγγελματική Τεχνική Εκπαίδευση, μια διέξοδο ως εναλλακτική λύση στις αντίστοιχες σπουδές που παρέχονται με υψηλά δίδακτρα από ιδιωτικές σχολές. 

Και αυτό, παρά τα όποια προβλήματα, ελλείψεις ή ανεπάρκειες, είχε σοβαρά αποτελέσματα.
Ένα ενδεικτικό παράδειγμα είναι το καταργημένο τμήμα Γραφιστικής του 1ου ΕΠΑΛ Χαλανδρίου. Η επιτυχία στις Πανελλαδικές εξετάσεις ήταν 100% και μάλιστα με σημαντικές διακρίσεις. Όλοι οι μαθητές πέρασαν σε σχολές της αρεσκείας τους. Ανάμεσα στους πρώτους επιτυχόντες του ΤΕΙ Γραφιστικής Αθηνών ήταν δυο μαθητές του σχολείου, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Η οριστική κατάργηση  αυτών των κλάδων σπουδών από την Δημόσια Δωρεάν Εκπαίδευση δημιουργεί αντικειμενικά έναν μονόδρομο προς αντίστοιχες ιδιωτικές σχολές, όπου θα είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει όποιος νέος επιθυμεί να ασχοληθεί με αυτά τα επαγγελματικά αντικείμενα.

Το κράτος αποσύρρεται εθελοντικά και με τρόπο σκανδαλώδη, από έναν άκρως παραγωγικό και "λαϊκό" τομέα της εκπαίδευσης, όπου επί χρόνια έχει επενδύσει σε εκπαιδευτικό προσωπικό, πολύτιμη υλικοτεχνική και κτιριακή υποδομή παραδίδοντας στο εξής τους νέους και τις οικογένειές τους στις κερδοσκοπικές επιβουλεύσεις της κάθε είδους ιδιωτικής σχολής, αφοπλισμένους πλέον από εναλλακτικές λύσεις δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης. Πραγματικά, δεν θα μπορούσαν με πιο ακοπιαστο και ανέξοδο τρόπο να κερδίσουν πελατεία και να γεμίσουν τις σχολές τους οι ιδιώτες της "εκπαίδευσης".

Το ακόμα πιο επιβλαβές για το δημόσιο συμφέρον είναι ότι με την κατάργηση αυτών των κλάδων απαξιώνεται και η υφιστάμενη υλικοτεχνική υποδομή τους δυσχεραίνοντας την δυνατότητα μελλοντικής επαναλειτουργιας τους.

Δικαίως λοιπόν μπορεί να χαρακτηρισθεί η κατάργηση αυτών των ειδικοτήτων της Τεχνικής Εκπαίδευσης, ως "διαρκές δώρο" του υπουργείου Παιδείας και της κυβέρνησης προς τους ιδιώτες της τεχνικής εκπαίδευσης.

Προφανώς και οι διαθεσιμότητες-απολύσεις των δεκάδων εκπαιδευτικών των σχολείων του Χαλανδρίου, δεν γίνονται ως μέρος κανενός είδους "μεταρρύθμισης" ή "νοικοκυρέματος" της εκπαίδευσης.  Η εργασία τους βρέθηκε στο επίκεντρο τομέων του δημοσίου όπου απλώς επιλέχθηκε η παραχώρησή τους σε ιδιώτες, αγνοώντας το έργο και τα εκπαιδευτικά εφόδια που προσφέρουν στα νέα παιδιά, αλλά και στις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας. 


Η κατανόηση από την κοινωνία της σημασίας που έχει η Δημόσια Επαγγελματική Εκπαίδευση στην διαμόρφωση μιας παραγωγικής ανάπτυξης, είναι και η ελπίδα να διασωθεί η Εκπαίδευση μαζί με τους εκπαιδευτικούς που την υπηρετούν.